سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علل تیرگی لب ها و درمان خانگی آن

تیرگی لب به معنی تغییر رنگ لب ها از حالت سرخ گون به حالت کبود و تیره است. علت سیاهی لب می تواند مسائل گوناگونی باشد. برخی بیماری ها و روش های درمان آن ها مانند سرطان و شیمی درمانی، می توانند دلیل تیرگی لب ها باشند. برخی موارد مرتبط با سبک زندگی نیز می تواند منجر به سیاهی لب ها شود. مواردی که می توانند باعث تیرگی لب ها شوند عبارتند از:

  • آفتاب: از آنجایی که لب ها فاقد غدد تعریق هستند، با قرارگیری مستقیم در برابر اشعه های مضر خورشید، به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و تیره می شوند.
  • سیگار: یکی از دلایل سیاه شدن لب ها سیگار کشیدن است.
  • کم آبی: اگر به اندازه ی کافی آب نمی نوشید و بدن شما کم آب است، دچار تیرگی لب ها خواهید شد.
  • مصرف کافئین: اگر از طرفداران کافئین هستید، بهتر است بدانید مصرف بیش از حد کافئین می تواند منجر به تیرگی لب ها شود.

برای رفع تیرگی لب ، گاهی ایجاد تنها یک تغییر کوچک سبک زندگی و از بین بردن دلایل ایجاد کننده ی این مسئله، کافی است. با افزایش ملانین در لب ها به عنوان رنگدانه ی پوست، تیرگی لب یا هایپرپیگمنتاسیون ایجاد می شود. در ادامه می خواهی راهکارهای رفع سیاهی لب را برای شما بازگو کنیم. با ما همراه باشید.

تیرگی لب

برطرف کردن تیرگی لب با استفاده از بالم لب

همانطور که گفتیم، یکی از دلایل ایجاد تیرگی لب ها، قرارگیری زیاد در معرض نور خورشید است. درمان سیاهی لب در این زمان تنها زمانی اتفاق می افتد که از کرم ضد آفتاب بر روی لب ها استفاده کنید. با توجه به اینکه استفاده از کرم ضد آفتاب را نمی توان همیشه بر روی لب ها مالید، می توانید از بالم لب های موجود در بازار تهیه کنید که حداقل دارای درجه حفاظت (SPF)  30 هستند. به طور کلی، بالم لب را می توان به عنوان پماد رفع تیرگی لب شناخت. زیرا بالم لب می تواند علاوه بر محافظت از لب ها در برابر فیلترهای UV، با تامین رطوبت مورد نیاز لب ها، از خشک شدن آن ها و در نهایت تیرگی لب ها جلوگیری کند.

بالم‌لب

درمان تیرگی لب به روش های خانگی

بهره گیری از درمان های خانگی، همیشه پاسخ بهتری برای رفع تیرگی لب ها خواهند داشت. با کمک چند راهکار زیر، می توانید مطمئن باشید که تیرگی گوشه لبها ، پشت لب و روی لب های شما به مرور زمان و به طور کامل درمان خواهد شد:

رفع تیرگی لب با لیمو و شکر

لیمو ترش، سرشار از آنتی اکسیدان است. یکی از موارد استفاده از لیمو ترش، جهت لایه برداری لب است. علاوه بر این که این لیمو، یکی از مرکبات سرشار از ویتامین C است. برای رفع تیرگی لب با لیمو ترش، بهتر است آن را با شکر استفاده کنید، چطور؟

یک لیمو ترش را از وسط به دو نیم تقسیم کنید. سپس سطح لیمو ترش را به شکر آغشته کرده و بر روی لب های خود بمالید. برای دریافت نتیجه، بهتر است این کار را هر شب پیش از خواب انجام دهید. توجه داشته باشید، این روش را نباید روزها و زمانی که می خواهید در معرض نور آفتاب قرار بگیرید انجام دهید. چرا که این روش از لب های شما لایه برداری می کند و در نتیجه، آن ها را در ابتدا حساس تر خواهد کرد.

لیمو را می توانید در ترکیب با عسل و روغن گلیسیرین نیز مورد استفاده قرار دهید.

اسکراب لب لیمو و شکر

رفع سیاهی لب با زردچوبه

با توجه به تحقیقات گسترده ای که در سطح جهانی انجام شده است، زردچوبه می تواند از تولید بیش از اندازه ملانین جلوگیری کند. برای رفع تیرگی لب ها، زردچوبه را با شیر استفاده می کنند. می توانید یک قاشق سوپ خوری شیر (ترجیحا پر چرب) را در کاسه ای ریخته و به آن در حدی زردچوبه اضافه کنید که یک بافت خمیری به خود بگیرد. سپس با کمک انگشت مرطوب خود، خمیر زردچوبه و شیر را بر روی لب های خود قرار دهید. 5 دقیقه صبر کرده و سپس لبهایتان را با آب سرد بشویید.

اگر به دنبال داشتن آرایشی جذاب بر روی لب ها با ماندگاریه طولانی هستید توصیه ما به شما، رژ لب میبلین آمریکا می باشد.

خرید بهترین رژ لب اصل برای داشتن رژ لب با ماندگاریه طولانی
رژ لب میبلین

رژلب اصل میبلین آمریکا با ترکیباتی، خاص و منحصر به فرد، علاوه بر سلامت لب ها، با ساختاری سبک و لطیف رطوبت فوق العاده ای را به لب ها می دهد و از ایجاد خشکی و پوسته پوسته شدن لب ها جلوگیری می کند و آرایش لب را بسیار جذاب میکند.

رژ لب بدون سرب میبیلین، فاقد هر گونه مواد شیمیایی می باشد.

رژ لب ویتامینه میبلین، غنی شدن با انواع ویتامین ها می باشد.

این رژ لب مات میبلین، دارای بافتی نرم و لطیف است، به‌خوبی روی لب می‌نشیند و سراسر لب‌ها را پوشش می‌دهد.

از بین بردن تیرگی دور لب با آلوئه ورا

برای رفع تیرگی لب ها می توانید از خواص آلوورا برای آبرسانی لب ها بهره بگیرید. استفاده از آلوئه ورا بسیار ساده است. می توانید قسمتی از برگ آن را به صورت عرضی بریده و بر روی لب های خود بمالید. این کار کمک می کند تا رطوبت مورد نیاز شما تامین شده و تیرگی لب ها به مرور زمان درمان شود.

مصرف بیش از حد کافئین و استعمال دخانیات می توانند از مهمترین دلایل سیاه شدن لب ها باشند.

درمان تیرگی پشت لب با روغن نارگیل

همانطور که در ابتدا توضیح دادیم، یکی از دلایل تیرگی لب ها، خشک شدن آن هاست. با کمک روغن نارگیل و روغن های گیاهی دیگر از این قبیل مانند روغن زیتون یا روغن بادام، می توانید رطوبت مورد نیاز لب ها را تامین کرده و در نتیجه تیرگی آن ها را درمان کنید.

درمان تیرگی دور لب با گلاب

گلاب یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که خواص بسیار زیادی برای پوست به همراه دارد. با ترکیب دو قطره گلاب و چند قطره عسل می توانید یک ماسک فوق العاده برای رفع سیاهی لبها بسیازید و به صورت روزانه از آن استفاده کنید.

ماسک گلاب

رفع تیرگی لب با توت فرنگی

توت فرنگی نیز یک منبع غنی از آنتی اکسیدان است. توت فرنگی و شکر می توانند به صورت یک لایه بردار گیاهی قوی برای لب ها عمل کنند. برای دریافت نتیجه ی بهتر، می توانی به جای عسل از جوش شیرین استفاده کند. برای این منظور:

  • توت فرنگی: 4 عدد
  • شکر یا جوش شیرین: 2 قاشق غذاخوری

را با یکدیگر ترکیب کنید. توت فرنگی ها را له کرده و شکر یا جوش شیرین را به آن اضافه کنید. ماسک به دست آمده را پیش از خواب بر روی لبهایتان مالیده و صبح زمانی که از خواب بیدار شدید، لب ها را با آب سرد بشویید و پس از آن از بالم دارای SPF استفاده کنید.

درمان سیاهی لب با عسل

عسل دارای خواص آنتی باکتریالی، ضد میکروبی و ضد التهابی فراوانی است. با کمک عسل می توانید رطوبت مورد نیاز لب ها تامین کرده و از تجمع ملانین در آن ها جلوگیری کنید. عسل به تنهایی یک نرم کننده است و اگر در کنار لیمو، شکر و جوش شیرین مورد استفاده قرار بگیرد، در قالب یک لایه بردار عمل خواهد کرد. برای دریافت بهترین نتیجه از عسل، می توانید به صورت روزانه، با کمک انگشت اشاره ی خود، مقداری از عسل را بر روی لب های خود بمالید و اجازه دهید تا خواص شگفت انگیز خود را در لب های شما ایجاد نماید.

رفع تیرگی لب با ویتامین E

ویتامین E مهم ترین ویتامین برای پوست است. پوست شما برای مقابله با رادیکال های آزاد و محافظت از خود در برابر عوامل محیطی به ویتامین E نیاز دارد. اگر دچار تیرگی لب شده اید و به دنبال یک روش درمان سریع هستید، استفاده از ویتامین E یک گزینه ی مناسب است. به این منظور می توانید یک قرص ویتامین E را به کمک یک سوزن تمیز سوراخ کرده و روغن خارج شده از آن را به صورت مستقیم بر روی لب های خود بمالید. این کار را تا رسیدن به نتیجه هر روز انجام دهید.

ماسک لب با ویتامین E

بادام و خامه برای رفع تیرگی لب ها

پیش تر اشاره کردیم که می توان برای رفع تیرگی لب ها از روغن بادام استفاده کرد. خود بادام نیز می تواند در درمان تیرگی لب‌ها موثر باشد. برای این منظور، چند بادام را برداشته و آسیاب کنید. پودر بادام به دست آمده را به مقداری با خامه ترکیب کنید تا به یک بافت خمیری یک دست برسید. سپس خمیر به دست آمده را بر روی لب های خود بمالید و اجازه دهید تا حداقل 30 دقیقه باقی بماند. سپس آن را با آب ولرم بشویید.

بهترین روش برای برنزه کردن بدن بدون ایجاد حساسیت پوستی و ماندگاریه طولانی استفاده از لوسیون برنزه کننده فلورسان می باشد.

با خرید بهترین برنزه کننده تا 4 ماه برنزه ای خوشرنگ دارید.

کرم برنزه کننده سولاریوم و آفتاب فلورسان مخصوص مقاومت در برابر تابش شدید می باشد، مخصوصاٌ برای پوست حساس و جوان صورت و بدن، فلورسان با ترکیبی که دارد تأثیر برنزه ی طلایی تیره عمیق و زیبایی روی پوست می گذارد و رنگ برنزه ی طبیعی طلایی را ایجاد می نماید عناصر طبیعی آنتی اکسیدان این برنزه کننده، پوست را از اثرات مضر اشعه های فرابنفش حفظ کرده و از ایجاد پیگمانتاسیون (پیسی) جلوگیری می نماید

به علت داشتن فیکساتورها در این اسپری برنزه کننده به هیچ عنوان به لباس رنگ نمی دهنده و ماندگاری آن تا 4 ماه ثابت است و می توانید با استفاده از این لوسیون سولار خاص طراوت و جذابیت پوست خود را همزمان حفظ کنید کرم سولاریوم و آفتاب فلورسان قابل استفاده برای انواع دستگاه سولاریوم و حتی حمام آفتاب می باشد به خاطر داشته باشید برای برنزه کردن بدن خود از بهترین دستگاه سولاریوم و عینک سولاریوم استفاده نمایید.

شکر و رفع سیاهی لب ها

شکر را می توان به عنوان بهترین اسکراپ برای لب ها معرفی کرد. شکر را می توان با لیمو، توت فرنگی و یا عسل مورد استفاده کرد. شکر و کره نیز یک ترکیب فوق العاده برای درمان تیرگی لب ها و لایه برداری سلول های مرده ی لب هستند. مخلوط کرده و شکر را می توانید تا 3 بار هفته به مدت 3 تا 4 دقیقه بر روی لب های خود ماساژ داده و نتایج فوق العاده آن را مشاهده نمایید.

اسکراب لب با شکر

کرم رفع سیاهی لب ها

تیرگی لب، یک عارضه نیست و نمی تواند نشان دهنده ی یک بیماری خاص و جدی در بدن شما باشد. اگر تیرگی لب ها برای شما آزار دهنده است می توانید به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. ممکن است با یک جستجوی ساده در اینترنت، کرم برای تیرگی پشت لب پیدا کنید اما، پیشنهاد می کنیم برای استفاده از کرم های دارویی که عموماً حاوی ترکیبات شیمیایی نیز هستند، حتماً با پزشک مشورت کنید. روش های خانگی و استفاده از درمان های طبیعی می تواند پاسخ فوق العاده ای در درمان تیرگی لب ها داشته باشد. از امتحان کردن آن ها غافل نشوید.